הפסיכולוגיה של השופינג

Posted: May 15, 2013 in הפסיכולוגיה של השופינג

מדוע אנחנו מרגישים כל כך טוב כשאנחנו קונים משהו? האם תמיד נרדוף אחרי החומר? כיצד גורמים לנו המפרסמים להרגיש כל הזמן צורך לקנות?

אנו חיים בעולם קפיטליסטי אשר מבוסס על זכותם של פרטים וקבוצות לקניין והזכות לסחור בו בחופשיות.

בהתאם לכך נדמה כי בכל אספקט בחיינו חבוי מסר שיווקי אשר קורץ לנו.

המפרסמים לרוב ישתמשו בדמויות מפורסמות אהובות על מנת לחבר בין האהדה שהציבור יחוש כשיראה את המפורסם עם המוצר אותו הם ירצו לפרסם. דבר נוסף שהמפרסמים רוצים להשיג בחיבור זה הוא הרצון שלנו להרגיש קצת כמו המפורסמים.

כך נראה בדרך כלל דוגמניות עבר אשר ביצעו שינויים קוסמטיים על מנת לשמר את מראן הצעיר מפרסמות בדרך כלל מוצרי “אנטי אייג’ינג” או לדוגמא דוגמנית אשר ילדה לאחרונה מדגמנת “אימהות” עם מוצרים של רשת לבגדי תינוקות. התמונה תבוים כך כדי שהקונה בקהל היעד של המוצר (אימהות) תרגיש כאילו הוא “מציצה” לחיי המפורסמת האמיתיים.

נקודה נוספת היא היופי ומשמעותו בחיינו.

החברה בה אנו חיים שמה דגש חזק מאוד על חשיבות היופי. מאז היותנו ילדים סיפרו לנו כל מיני אגדות אשר בכולן הנסיכה טובת הלב היתה גם יפייפיה ובדרך כלל הטיפוס המרושע היה גם מכוער. קישור זה התקבע בראשינו עוד משחר ילדותנו. נוסף על כך, אנשים יפים קיבלו מאז ומתמיד פריבילגיות ועוררו תמיד תשומת לב בכל מקום. אנשים גם בדרך כלל מניחים כי אנשים יפים הם גם טובים יותר ואטרקטיביים יותר חברתית. (מחקרים אף הראו כי לאנשים אטרקטיביים תינתן עדיפות בבחירת בן זוג,בעולם העבודה ,נשים שמתלבשות בצורה מקצועית מוערכות יותר לתפקיד ניהולי מנשים שמתלבשות בצורה מסורתית יותר,שופטים מושפעים מהאטרקטיביות של הנתבע וכו’) .כתוצאה מכך נובע הצורך שלנו להראות תמיד במיטבנו, זוהרים צעירים נחשקים ונוצצים. צורך זה משרת היטב את המפרסמים אשר משתמשים באנשים מצליחנים ויפים לקידום מוצריהם.

ישנם שני סוגי קניה:

סוג אחד הוא הפונקציונאלי יותר, המשרת חוסר אמיתי שלנו במוצר כלשהו.

סוג אחר הוא הרגשי. המוכנות לקניה והקניה עצמה הרכישה משחררים מהמוח חומר בשם דופאמין שיוצר תחושה טובה –מה שאחראי על תחושת ההיי שיוצרת קניה כלשהיא אצלנו. סיבה נוספת היא סיבה פסיכולוגית הנעוצה בעובדה שכשהיינו ילדים קיבלנו מתנות כשהתנהגנו יפה, והרגשנו טוב והיינו במרכז תשומת הלב.כך נוצרה במוחנו ההתניה של מתנה והרגשה טובה. כתוצאה מכך נמצא את עצמו קונים יותר כשאנחנו מדוכאים, נסערים, בעלי אגו פגוע. קניה מסוג זה תיעשה לרוב על מנת לפצות על חסכים אחרים ומפאת אי יכולתנו להתמודד עם רגשות קשים. כלומר על מנת להמיר רגש שלילי בחיובי.

קניות יספקו עבורנו צרכים פסיכולוגיים: רכישת מוצרים שישפרו את הסטטוס שלנו, שיפור ביטחון עצמי, רכישה עבור אחרים על מנת להגדיל את ההשפעה והכוח שלנו בחייהם . הפרסומות שאנו חשופים להן פועלות בדיוק על מנגנון זה ומחזקות אותו.

הבעיה בקניה מסוג היא שהשפעת הפיצוי פגה לאחר זמן קצר מאוד ואז מתעורר הצורך שלנו למלא אותו שוב.

קניה זו תנומק גם בצורה רציונלית רק לאחר ביצועה. כדי שנרגיש יותר בנוח איתה בהמשך.

על אף שקנייה רגשית היא נורמטיבית, בקצה הסקאלה שלה נמצאת ההתמכרות לקניות. אנשים שסובלים ממנה נוטים להיות בעלי חסך עמוק, חוסר שליטה על התקציב והתמכרות לתחושת ההתעלות שלאחר הקנייה. הבעיה היא שבמצבים הללו לאחר ההתעלות הרגשית מגיעים רגשי אשם

איך נתמודד עם קניה רגשית?

על מנת לדעת האם קניה זו היא פונקציונלית או רגשית נשאל את עצמנו :”האם באמת אנחנו זקוקים לזה?” או במילים אחרות :”האם הייתי קונה את המוצר אילולא נחשפתי לפרסום שלו?! האם המוצר לבדו מעניין אותי?

זכרו שתמיד ברגעים קשים נוכל לתגמל את עצמנו בזמן איכות עם האהובים עלינו או בשאר דרכים שמסבות לנו אושר ולא חור בכיס. עלינו ליצור לעצמנו מערך תמיכה וליווי שיסייע לנו להתגבר על הדחף לקנייה רגשית.

נוסף על כך, עלינו להכיר בכך שקנייה רגשית היא חלק מהיותנו בני אדם וישינם מקרים בהם אנו מועדים לבצע רכישות אשר השפעתן על התקציב שלנו תהיינה לא טובות.

אימוץ של הרגלי תקציב נכונים ושל צרכנות נבונה יאפשר לנו להנות ממה שאנחנו קונים מבלי לחוש אשמה על המינוס הגדל.ובנוסף יהפכו את הקניות מרגשיות לרציונליות וממוקדות צורך אמיתי. רק כך נוכל לצאת ממלכודות פסיכולוגיות ולשלוט אנחנו בקניות שלנו ולא להיפך.

לסיום למי שעדיין לא מכיר קטע מהסרט הרלוונטי נורא :”מוידוייה של שופהוליק”

Havin FUN  shopping =P

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s